Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

pátek 10. srpna 2012

Děláme 3D v Linuxu - Blender

Možná, když jste dříve používali operační systém Windows, stejně jako já, dělali jste v nějakém 3D programu pro zábavu různé věci. Domy, krajinu, atp.

Po přechodu na Linux Vám může taková věc trošku chybět a nejen od toho je tady program Blender, jež dokáže dělat víc, než jen to.

Co je to Blender?

Pro úvod bych chtěl říct, že Blender je program, ve kterém můžeme vytvářet nejen věci v 3D, ale tyto předměty rozpohybovat, vytvořit kolem nich krajinu a z několika rozpohybovaných snímků udělat krátký film.

Hlavní okno Blenderu po spuštění (ve FullScreen módu)
Blender nainstalujeme pomocí jednoduchého příkazu:


 $ sudo apt-get install blender



Celý program má něco kolem 70Mb, což není nic v porovnání s tím, co tento program dokáže.

Po instalaci spustíme program pomocí Alt+F2 do řádku napíšeme blender a potvrdíme enterem.

Pokud se v šíleném návodu nevyznáte, doporučuji sjet dolů pod článek.

Celý program se ovládá pomocí klávesnice a myši. Touchpad na notebooku osobně nedoporučuji. Radši myš. V perspektivě se totiž pohybujeme pomocí stisknutí kolečka myši. Dobrá náhrada je klávesa Alt.

Celou scénu můžeme osvětlit pomocí lampy. Nejprve klikneme na nějakou pozici, kam chceme umístit lampu levým tlačítkem (tím zaktivujeme 3D kurzor - červenobílé kolečko s křížkem) poté stiskneme mezerník a v nabidce dáme Add  > Lamp >Lamp.

Světlo se zatím nijak na defaultně nastavené kostce ve scéně neprojeví.
Musíme totiž kliknout na ikonku , vyskočí Vám nabídka, a v ní vyberete hned první položku (Textured).

Na naší lampě se zobrazily 3 šipky. Ty slouží k pohybu ebjektu ve scéně. Popřípadě můžeme přes objekt přejet kurzorem se stisknutým levým tlačítkem. Po upuštění můžeme objekt ručně posunout.

Výběr objektů děláme pomocí pravého tlačítka.

Pro lepší orientaci doporučuji v dolním panelu kliknout na View > Camera, nebo Perspecitve. Je na to i kl. zkratka.

Chceme-li dát objektu barvu, nebo texturu, klikneme na něj pravým tlačítkema v dolním menu klikneme na ikouknu s  koulí (ta druhá vrpavo).

Ve sloupci Material jsou 3 obdélníčky s barvou. ta první je šedá. Je to barva vybraného předmětu. Po změně změní předmět barvu.

Práci s předmětem dělájí ikonky trojúhelníku, kolečka a čtverečku.
trojúhelník mění pozici předmětu. Kolečko s předmětem rotuje a čtvereček mění velikost. Vše se provádí pomocí tří barevných bodů kolem vybraného objektu.

Je to kostrbatě popsané a asi vám to nic neřekne, alerozhodně doporučuji k přečtení návody z Blender3D.cz:



Začínáme: http://www.blender3d.cz/drupal/?q=zacatecnici01
Světla a stíny: http://www.blender3d.cz/drupal/?q=svetla01
Pro pokročilé: http://www.blender3d.cz/drupal/?q=node/184

2 komentáře:

  1. Není ten Blender trošíčku starý? Pravda v tom novém se nevyznám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blender není nikdy starý. :D Pořád dokáže víc, než kokurenční programy pro Windows.

      Vymazat

Reagujte relevantně.