Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

sobota 12. listopadu 2011

Test: LinuxMint 12


Scházíme se tu znovu. Dnes s úplně novou distribucí, která právě vyšla z výrobního pásu. Je to LinuxMint 12, Lisa.





Defaultní plocha

Je to systém, na kterém je již znát, že je z dnešní doby. Má mnoho propracovaných funkcí. Jen mi tam chybí zase flash player. V desítce na něj nezapomněli.

Hodnocení

-
  • Mnoho chybějícího softwaru, chybějící kodeky. Například flash, rhythmbox (nahrazen programem Banshee), kodeky pro mp3... (řešitelné instalací)

+
  • Gnome3
  • Šikovné ovládání
  • Firefox 7.0.1
  • Rychlá instalace potřebných věcí
  • Nové sady ikon (oproti 11)
  • Rychlá odezva systému
Osobní pohled

Osobně jsem si myslel, že to bude v podstatě to stejné, jen trošku změna vzhledu, nějaký nový porgram a hotovo.
Jakmile jsem se ale dočetl, že Mint 11 jede již na Gnome 3, trošku jsem zajásal, byli mně jasné, že tam bude rapidní změna nejen ve vzhledu, ale i v ovládání.

Přehledné zobrazení oken, aplikací, vestavěné vyhledávání. Tzv. vše v jednom.
Bylo jasné, že u MGSE a Gnome3 bude nějaká revoluční desktopová vychytávka. Tohle jsem sice nečekal, ale je to příjemné.
Dokonalý přehled přináší nová vychytávka, u které zatím sice nevím, jak se jmenuje, ale je velice užitečná. Ukáže Vám právě otevřená okna, nebo si můžete vybrat celkový seznam nainstalovaných aplikací. Perfektně vyřešené je taky vyhledávání, které vyhledá nejprve věci v počítači, a to velmi rychle, nebo stačí potom jedním klikem otevřít Firefox, ve kterém se ihned vyhledá text buď v Googlu, nebo ve Wikipedii.

Změnu prodělal také správce softwaru a MintMenu.


Také takzvaný alert (hláška v okýnku) je jiná, už nevyskakují okýnka, ale vylézá tabulka shora od horního panelu.

Podobně je tomu tak u systémových oken. Například výběr souboru. Ten se vytáhne z lišty mateřského okna. (obrázek nad textem)

Dobrý je přehled programů s hudbou, kde vidíte cokoli, můžete také ovládat cokoli.
Sound Control
Z LinuxMintu mám úplně perfektní pocity a tvrdím, že vývojáři udělali dobrou práci. Hlavě je skvělý ten nápad přechodu na Gnome3, kdy udělali obrovský krok vpřed. Děkuji!

Už přemýšlím o možné reinstalaci z Minu 10 rovnou na revoluční dvanáctku.

5 komentářů:

  1. Mateřského okna, ne matčinného :D

    OdpovědětVymazat
  2. @rionka Nojo. Trochu jsem u toho slova zapochyboval.

    OdpovědětVymazat
  3. Co je to ten panel dole? Řekl bych že je zbytečný.

    OdpovědětVymazat
  4. @Zdeněk Janeček Neni zbytecny, obsahuje tlacitko na menu, seznam oken, plochy a vykricnik na aktivni okna a vymenna zarizeni(HDD oddily, flashky, prenosne HDD)
    Jen jsem nepochopil funkci aktivniho okna v hornim panelu. Kdyz se zacne nacitat okno, ukaze se tam s loaderem. Aktivni okno se ukaze jen jedno a stale tam trci. Dalsi panely se tam pridat nedaji a applety na ne taky neprichytnes. Proste na panely se vysrali. Skoda, snad v Gnome4.

    OdpovědětVymazat
  5. V tom je byla jedna myšlenka revoluce GNOME3. Odstraní se spousta věcí. Proč by jsi okno minimalizoval, když máš nekonečné množství ploch. Nepotřebuješ menu aplikací, když mám vyhledávání. Proč by jsi vypínal počítač, když ho můžeš uspat.

    Applet připojených disků v GNOME 3.2 je v oznamovací oblasti. Další applety existují, ale má to jistá omezení. Nedá se rozumně určit kde bude.

    Celkově je to krok vpřed pro BFU, ale i pro nás co se necháváme rozmazlovat. XFCE4 mám jenom kvůli úspoře výkonu.

    OdpovědětVymazat

Reagujte relevantně.