Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

sobota 26. května 2012

Test: Ubuntu 12.04 LTS

Vracím se zpět s další dávkou distribučního a softwarového odpadu! Dnes budu psát o Ubuntu 12.04 LTS, tato distribuce se mi, jak se ještě párkrát zmíním, velmi líbí a proto jsem na ni již přešel.

Základní

Při prvním spuštění nové verze Ubuntu hned pocítíte ten rozdíl. Vyletí na vás úplně nová, lepší přihlašovací obrazovka. Má spoustu podobného s přihlašovací obrazovkou z 11.10, ale tahle má zase o něco víc.

Loginscreen Ubuntu 12.04 LTS


Vcelku mě nadchnul hlasový pomocník již u loginu. Nevím, jestli byl už ve starších verzích, ale myslím, že ne. Další věc, ze které mám radost je rychlost spouštění systému. Ve srovnání s Ubuntu 11.04 se nová verze minimálně 2× rychleji spustí. A aby toho nebylo málo, když se přihlašujete, je to taky opoznání rychlejší.

Plocha

Po přihlášení se vám zobrazí něco, co vám připadne, jako 11.10 s jiným pozadím.

Plocha Ubuntu 12.04 LTS s otevřenou nabídkou Dash


Opak je ale pravdou. Vývojáři se zaměřili taky na panel, kterému přidali jednoduchou konfiguraci. Nyní můžete nastavit automatické skrývání docku, což mi v 11.04 hrozně chybělo, a jdou taky zmenšovat ikony, aby panel nezabíral například u nižších rozlišení tolik místa na ploše.
Další zajímavou věcí je nový Dash. Vím, že byl nějaký takový už v 11.10, ale  stejně se mi zdá, že na něm někdo dělal, protože je jiný.
Skvělý je taky aktualizovaný software. Novinkám se nevyhnete a všechny jsou pozitivní.

Zajímavosti zajímavé i "nezajímavé"

Co mě, jakožto uživatele Toasteru, zaujalo nejvíce? No samozřejmě neuvěřitelná nenáročnost a velikost systému. Jednoduše mrňavý a vhodný pro kdejaké "chrastítko". =)
I když využívá moderní rozhraní, nic mu nebrání v tom, aby šel svým vývojem k minimální náročnosti. (i přesto, že se Ubuntu řadí mezi jedny z nejvíce zátěžových distribucí)
Na každé věci v systému se nějak zapracovalo a obdivuji to.

Při každé blbosti Ubuntu hned vyhazuje alerty s upozorněním, že se se systémem něco děje. Nevím, jestli je to jen u mě, ale kdyby tohle vyskočilo nějakému BFU, mohl by z toho mít celkem šok. Nyní to řeším z nedostatku času klikáním na checkbox ignorovat... Plánuji pořešit později.
Doposud jsem nepřišel na to, jak zabránit chyba v IM komunikátorech. Nelze se u nich připojit na XMPP služby. Návody nepomohly. Už nevím. Tímto taky žádám o pomoc vás.

Vychytané mouchy

Nějakým způsobem je lépe vyřešen proces unity-panel-ser, který, jak už si mohl někdy někdo všimnout přenáší nabídku z okna na panel. Velmi často se mi stávalo u 11.04, že jsem klikl na nabídku a nic. Proces unity-panel-ser vyskočil na 20% CPU a až po minutě se otevřela nabídka. Nevím, kde byla chyba, ale nejspíš ji vývojáři našli a vyřešili.
Další zabitá moucha byla u Nvidia a Unity. Možná si uživatelé pamatují/ještě trpí tu příšernou nekompatibilitu Unity u 11.04 s Nvidiou. Zase, nevím, jak je to u 11.10... Ale, u nového Ubuntu je to celé vyřešeno a již můžete zapomenout na ty otravné barevné trojúhelníky, či jiné obrazce na ploše. I přes to jsem zaznamenal, že při změně obrázku na pozadí něco divného problikne setinu vteřiny na ploše, ale to je vše. Od té doby se nic neděje a vy si můžete v klidu rochnit v systému bez obav. ;)

Hodnocení



+

  • obrovský krok vpřed u kompatibility rozhraní Unity  s Nvidiou...
  • spousta vychytaných much - lépe se s tím pracuje...
  • konfigurace Unity docku...
  • Gnome3
  • vyšší rychlost
  • nižší náročnost

-

  • systémové chyby - alerty s upozorněním
  • nejdou měnit motivy (barvy) - vše  způsobeno přechodem na Gnome3
Ubuntu 12.04 LTS se mi velmi líbí a asi proto jsem si ho nainstaloval. I přes nějaké problémy toto distro vřele doporučuji a dovolil bych si doporučit i pro nové uživatele.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Reagujte relevantně.