Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

úterý 29. listopadu 2011

Test: Fedora 16

Scházíme se tu zase. Dneska testuji Fedoru 16.


Co jsem viděl naživo, byla Fedora 8, po dlouhé době až pak 13. O 16 jsem slyšel čímdál tím víc, rozhodl jsem se to zkusit.

Po načtení plochy, což netrvalo dlouho, jsem se docela hodně zděsil.

Defaultní plocha Fedory 16
Nadech jsem se a řekl si, tak jo, to zvládnem. To obrovské písmo bylo... obrovské. Opravdu, nepotřebuju vědět, jak moc mají slepé lidi v týmu.

Po chvilce hraní jsem se rozkoukal. V základním software mají i miny, solitare a další nepotřebné.

Hledání min...
Postupně jsem se propracoval k nastavení a kde nic, tu nic. Bohužel, ve Fedoře je katastroficky uděláno nastavení a prostě já se v tom nemůžu vyznat.Přišel jsem jen na klávesnici, protože je to identické, jako v Mintu.

Se softwarem taky žádná sláva, zrekapitulujeme si to.

Hodnocení 

+
  • pár programů, jako například Cheese, Rhythmbox, Empathy a jiné se mi tam líbí, ale je jich bohužel jen... 3.
  • V distribuci se rychle přizpůsobíte prostředí, nejspíš je to způsobeno tím, že je tam toho docela málo na koukání a dělání. Prostě, chybí software, no.


-

  • to písmo na začátku je příšerně nepřizpůsobitelné a nesnesitelné, pro člověka, co je zvyklý na font velikosti 7 u nadpisů oken... ne!
  • v nastavení je, že nelze klikat touchpadovou ploškou - docela hrůza, dá se to ale nastavit
  • hry tam být ani nemusely, aspoň ne pro mě
  • zase ty kodeky, u Totemu se vůbec nedají najít, takže si hudbu nepustíte, snad jindy - řešení je vlc player
  • nějak jsem nepochopil důvod přítomnosti Shotwell, nic s ní nejde dělat
  • tlačítko pro minimalizování okna mi tam chybí, věřím, že se to dá nastavit (dá?)
  • Virtuální klávesnice skoro k ničemu, je anglická a nedá se přenastavit.
  • Díky Gnome3 se už i Fedora naučila zakousávat. Milé!
  • Na ploše se mi při procházení aplikací zobrazil bílo-modrý trojúhelník, než jsem stačil něco udělat, zmizel. Stalo se mi to už i u jíných distribucí, není náhoda, že měly také Gnome3. Konstrukční chyba?
  • zase chybí ohromná hromada softwaru, chybí mi tam menu, i když ta věc s aplikacemi má své kouzlo.
Ke správci software jsem se ani nedostal, nevím, který to je, nenašel jsem ho.  Je to určitě díky špatnému uspořádání.

Osobně bych si Fedoru 16 neinstaloval z vlastní vůle. Je v ní nepřehledno. Ale starší, jako třeba Fedora 8, to ano! Přemýšlím o přespříštím testu. ;)

2 komentáře:

  1. Fedora 16 není přece jen o Gnome Shellu, při instalaci si můžeš zvolit mezi Shell, KDE, Ffce, LXDE a dalšími, zrovna tak si při instalaci můžeš upravit dodané programy. Kodeky nainstaluješ jedním příkazem v terminálu, tlačítko pro minimalizaci okna, imho není v Shellu třeba, ale jde doinstalovat, všechen SW co ti chybí, nebo přebývá, se dá přece doinstalovat/odinstalovat. To stěžování nějak nechápu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Stěžování také nechápu. Fedora je čistě OSS distribuce a tak tu neuvidíš žádné patentované video kodeky. Ne že tam ale nejdou dostat.

    OdpovědětVymazat

Reagujte relevantně.