Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

čtvrtek 13. října 2011

Linuxy a já za roky 2010-2011

Už jsem psal, jak jsem se přibližně dostal k Linuxu, dnes si to shrneme celé najednou.





2010
Jak to celé začalo? 

Celé to začalo kolem května, nebo června tím, že mi Windows XP dělal problémy na notebooku. Sekal se, dělal faily, chybně bootoval. Nelíbil se mi. Během nějaké doby přestal úplně bootovat a na konec mi bios potvrdil nejhorší. "Operating system not found." Bylo to zlé, nejspíš chyba harddisku. Systém se smazal, samozřejmě jsem přišel o všechny data, které mi momentálně nechybí, prostě jsem začal znovu.


Jednou si tak přišla domů Rionka, začali jsme se o tom bavit. Postupně jsme se dostali od chyby přes operační systémy a jejich chování k onomu Linuxu. Díky ní jsem se dozvěděl, co to je a co to umí.


Druhý den, myslím, že to byla neděle, mi Rionka do druhého počítače nainstalovala unetbootin pro windows. Ještě ten den jsem nabootoval stažené iso LinuxMintu 9 Isadora na flashku. Byla to pro mně nová zkušenost, ale bylo to jednoduché.


Ilustrační foto (johnciacia.com)


Po nabootování, jenž trvalo pár minut jsem hned skočil k nefunkčnímu notebooku, a jako chytrý učenec Rionky jsem již předem věděl, že se musí přeštelovat úložiště pro boot. Po změně a pár pokusech se načetla tzv. bootovací tabulka, kde jsem vybral, jak chci systém spustit. Klikl jsem na default a během minutky se mi systém načetl a jel z USB flash, byl rychlý.


BIOS boot settings
LinuxMint 9 Isadora - operační plocha

První boot z flashky a první užití Linuxu se datuje na 5.7.2010. Je to tedy už přes rok, co jsem jeho uživatelem.


Chvíli jsem používal Linux z flashky, harddisk byl stále "na cucky", jako úložiště jsem používal druhou flash, protože ta s linuxem se vždy po restartu smazala a zůstal na ní znovu jen holý systém. Nakonec se domluvila oprava, ale oprava to nebyla, spíše výměna disků. Od té chvíle jsem začal užívat LinuxMint 9 naplno. 


2011



Bum podruhé

Protože mě hardwarový bůh nemá rád, spikl se proti mě s ďáblem znovu. Zase to byl harddisk, tentokrát chybné sektory, stihl jsem zálohovat, o moc jsem nepřišel, protože harddisk byl malý. Sektory chcípaly tak rychle, že během něolika dnů se narušil systém a harddisk už byl neopravitelný.
Po další, druhé výměně HDD jsem měl obavy, jestli se to nestane znovu. Tentokrát měl harddisk průměrných, ale dobrých 160GB, to se hodí. Dnes to ale není moc.

Do té doby už vyšel nový LinuxMint 10 Julia, já se o něm dozvěděl poměrně pozdě, ale pořád o byla novinka a mně, zvědavého člověka to samozřejmě zajimalo. Stáhl jsem iso 32bitového LinuxMintu 10, nabootoval na flashku a šel k prázdné "stošedesátce". Spustil jsem live, prohlídnul systém a začal instalovat. Instalace trvala přibližně 22 minut.


Působil zajimavě a velice propracovaně. Řekl jsem si: "No při nejhorším se na to vykašlu a hodím tam devítku, co se stane, žejo."
To se ale nestalo, působení systému bylo tak silné, že jsem desítku začal mít rád. Byl opravdu lepší, než devítka.
Během měsíce to bude již přibližně rok, co užívám LinuxMint 10. 


Ano, možná se vám tato čísla nezdají, 2010 byla devítka, 2011 desítka. Je to tak, že Mint takhle začal číslovat od roku 2000, proto letos vyšla verze 11, jmenuje se Katya.
Možná se ptáte, proč jsem si 11 nenainstaloval, je to z několika důvodů.
Mint 10 mám rád, oblíbil jsem si i jméno. Mám zde hodně dat a nechce se mi na ně hromadně sahat. Nemám k dispozici tak velkou flash, na kterou by se mi systém nabootoval a přes Live desktop přeinstaloval. Nenašel jsem způsob upgrade systému ze starého přes iso obsahující novou verzi, promiňte, nepřišel jsem na to.


K tomu se také vztahuje prosba. Pokud víte, jak aktualizovat operační systém pomocí iso balíčku ze staré plochy, doporučíte nějaký program, budu rád, děkuji.


Současnost
Musím se samozřejmě zmínit o současnosti. Již jsem vyměnil přibližně 60 možných kombinací vzhledu, mám změnu rád. Jedinou velkou aktualizaci v systému byl kompletní upgrade všeho softwaru, aktualizace na Firefox 7.0.1. (3.6 už mne vážně moc zlobila.) Jinak furt to stejné, během těchto testů jsem si také založil účet na twitter.com, kde denně tweetuji, začal jsem s Linuxy, samozřejmě.


Shrnul bych to tak, že bych nikdy nevyměnil Linux za něco hodnotnějšího, protože nic hodnotnějšího není!

Doplňující
Jsem oficiální uživatel linuxu, pokud chcete vědět moje ID, je to 529054.
Jsem započítaný i na linuxcounter.net, tam je moje ID 544345.

5 komentářů:

  1. "jako chytrý učenec Rionky jsem již předem věděl, že se musí přeštelovat úložiště pro boot" - úžasné :D

    OdpovědětVymazat
  2. a tag s číslem devět je vtipný.

    OdpovědětVymazat
  3. @rionka jisteže, ještě jsem zapomněl na 10, je to podle verze Mintu, víš?

    OdpovědětVymazat
  4. Tak moje zkušenost je trochu starší. První Linux pro mě byl Novell Linux z roku 2005 na CD Computeru. Navedl mě tedy vlastně taťka, který by nikdy Linux neuznal, ač jsem se už několikrát snažil.

    Tak jsem teď dostal chuť to zkusit nainstalovat. Alespoň do VirtualBoxu.

    Ad aktualizace: neměl by ti to nabídnout systém sám? Vždyť je to Ubuntu. Zkus "sudo do-release-upgrade".

    OdpovědětVymazat

Reagujte relevantně.