Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

sobota 6. října 2012

Test: Xubuntu 12.04.1 LTS




Po dlouhé době se znovu ukazujeme ve světle 32 bitových architektur linuxových distribucí. Dnes se mrkneme na zoubek distribuci Xubutnu. Již nějakou dobu jsem si brousil nože na prostředí Xfce.

Po zavedení systému

Jakmile se načetl desktop, zkusil jsem zjistit, zda-li je nainstalován firmware na wifi adaptér. Samozřejmě, že ne.

Nedostupné ovladače
Proto jsem se hned podíval na Additional Drivers, ale program nic nenašel.

"V systému nejsou k dispozici žádné properitární zařízení."
To jsem mohl čekat, ale i tak mě to udivilo. Zdá se, že každým novým vydáním moderní distribuce vzrůstá neschopnost rozpoznat různá zařízení a podle nich k nim naisnatlovat ovladače.

Samozřejmě to jde nainstalovat ručně, ale podle vlastních zkušeností rovnou říkám: "Napřed nastuduj trutoriály a pak konej."

Plocha


Plocha je na první pohled pěkná, jenže nejde jen o vzhled. 

Na ploše je umístěn v horní části panel, který  obsahuje hlavní nabídku menu, vedle otevřená okna, na druhé straně panelu se nachází nabídka upozornění, hodiny, seznam ploch a uživatelská nabídka.

Na spodu obrazovky se zobrazí při najetí myší dock se spouštěči aplikací od Xfce, dock patří k Xfce panelu. (xfce4-panel 4.8.6)

Hodně se mi líbí to nastavení panelu. Hlavně přehled spouštěčů a ikon.




Základní výbava

Zajímavostí je, že v Xubuntu je pár věcí převzatých z Ubuntu, například Centrum Softwaru, popříkladě Update Manager, ale najdete zde pár věcí, které se zde použily a už neaktualizovaly, nebo se prostě vyvíjejí přímo pro distribuci.

Výběr softwaru v základu se mi líbí. Je tam vlastně to, co je zrovna potřeba.

Xubuntu obsahuje emulátor terminálu, nevím proč ale nezajímá mě to, protože funguje stejně jako Terminál. 



Správu složek zajišťuje Thunar v postupkové verzi 1.2.3, defaultní internetový prohlížeč je Firefox 14.0.1. Jinak je tu prohlížeč PDF dokumentů, GIMP, Pidgin, Thunderbird plus pár pomocníků pro přehrání hudby a videa a různé nastavení.

Standartní textový editor zde není Gedit, ale Leafpad, který je standardem pro GTK+, Gedit má ale dlouhodobou podporu a tak se mi zdá rozhodně použitalnější. Leafpad bych přirovnal k základnímu Poznámkovému bloku.





Prostředí Xfce



Xfce je sbírkou aplikací, které dohromady poskytují plně vybavené pracovní prostředí. Má spoustu zajímavých výhod, třeba už to, že je podle mě dokonce mnohem více user-friendly (uživatelsky přívětivější) pro začínající uživatele, než třeba Gnome, ačkoliv můžou tyto dvě prostředí vypadat trochu podobně.
V Xubuntu je použito Xfce 4.8




Hodnocení

A je tu čas na zhodnocení distribuce Xubuntu 12.04.1 LTS.

+

  • XFCE obecně, toto prostředí se mi moc líbí
  • úžasná neočekávaná přizpůsobitelnost
  • nenáročnost a plynulost
  • dobrá základní výbava sofwaru
  • malá velikost systému
  • možnost do prostředí nainstalovat Compiz
  • automount všech dostupných disků - nemusíte se s tím otravovat
  • krysa :)


-

  • chybějící firmware na některý HW - možno doinstalovat
  • chybějící pluginy na MPEG 3/4 a podobné - možno doinstalovat
  • občas trochu suché managery - nepropracované, stály by za to vylepšit

Xubuntu se mi opravdu velmi zamlouvá a až se budu někdy zase ohlížet po distribuci, zvolím si tuhle. :)

1 komentář:

Reagujte relevantně.