Pageinfo

Blog o Linuxu, testování software a linuxových distribucí. Pohled laika i odborníka na téma Linux.

pátek 10. srpna 2012

Test: Mandriva 2011

   Včera se ze mě stal právoplatný přispěvatel článků na Linuxáka, a tak jsem dostala zrovna svůj 1. úkol - otestovat Mandrivu 2011. Tak jdem na to...

   Nabootování z DVD proběhlo celkem rychle a tu chvíli můžete strávit koukáním na impozantní načítací ležatý kolečko. =) Při načtení plochy mě vyděsily obří hodiny a supertlustá spodní lišta, na které je vlevo kulaté menu a obří ikony, což připomíná spíš Wydle 7. A navíc ten uvítací zvuk!
   Při otevření okna jsem se zděsila podruhé, protože mají vzhled jako u Windows.

Defaultní plocha Mandrivy 2011

Složka - Dolphin

   Když jsem vlezla do menu, baflo na mě přes celou plochu. Je rozdělený na 3 části:
Welcome - tam najdete například root terminál, vypalovací program K3b, nebo textový editor KWrite, který na první pohled vypadá jako poznámkový blok ve Wydlích.
Applications - tam jsou k dispozici potřebné programy a aplikace (textové editory, prohlížeče obrázků, komunikátory).
A TimeFrame.

 Menu

Mandriva má rozhraní KDE, což je oproti Gnome poznat hlavně na softwaru. 

Software:

K3b - přítomnost tohoto vypalovacího programu mě potěšila, protože s Braserem, který je v Ubuntu, spokojená nejsem. 
Clementine - je to taková napodobenina Rythmboxu, ale potěšila mě možnost připojení se k LastFm, takže jsem tam hned naházela písničky a už to scrobblilo.
Pidgin - tak ten tam prosím nenajdete, je tam komunikátor Kopete, který je podobný například QIPu nebo ICQ.
KolourPaint - hledala jsem něco, co by připomínalo GIMP, ale našla jsem jenom tohle. Je to taková horší napodobenina Wydláckého Malování. Ale možná se dají nějaký programy na úpravu obrázků doinstalovat.
Okular a Gwenview - to jsou programy na prohlížení obrázků.
Ovládací centrum Mandriva Linuxu 2011 - přes tento program se dá instalovat a odebírat software.

   Při testování jsem poznala, že není jednoduché pracovat s live DVD, protože je o dost pomalejší, než běžný nainstalovaný systém, na jehož rychlost jsem si až příliž lehce a rychle zvykla. To se mně ale tentokrát vymstilo, byla jsem na něho totiž moc rychlá, a tak se mně to při otevření Menu seklo a pomohlo až zabití v konzole něčeho důležitýho pro chod systému. Tím mě to naštěstí jenom odhlásilo.
   Taky jsem si rychle a ráda odvykla na Menu a tak mně tam spíš překáží. =)
A chybí mně tam Tilda.


+

  • Líbí se mně, že je v defaultním nastavení vypalovací program K3b.
  • V nabídce jsou hezký wallpapery. =)
  • Ovládací centrum Mandriva Linuxu 2011 - na instalování nového softwaru
  • Obří hodiny a ikony se můžou hodit leda mému tatínkovi, který už potřebuje na čtení dlouhé ruce. Takže až se jednou konečně rozhodne pro Linux, nainstaluju mu Mandrivu a aspoň vždycky konečně uvidí, jak dlouho zase sedí u PC. =D Navíc, jemu jednoduchost stačí.


-

  • Příliš velká podobnost Windows - to mě na tom asi štve nejvíc, hlavně ty ikony vedle Menu.
  • Supertlustá spodní lišta s hodinami a ikonami pro slepý, která se navíc ani nedá zúžit ani přebarvit. Sice se dá nastavit i horní lišta, která se dá zúžit, ale ty hodiny mě budou strašit ještě hodně dlouho! =D
  • Menu přes celou obrazovku - to se mně vážně nelíbí, klidně by mohlo být menší, kdyby tam nebyly tak velký ikony.
  • Vzhled složek a barva písma - se upravovat nedají, maximálně měnit pozadí.
Nevím, jestli je to tím live DVD, že je to tak omezený, nebo je to tak i po instalaci, ale mě to osobně nestačí.

Dobře, tak zúžit spodní lišta se dá v nabídce, která je schovaná úplně vpravo v rohu a přebarvit možná taky, ale na to jsem nepřišla. Vzhled oken se dá taky předělat, ale nevím jak moc.

1 komentář:

Reagujte relevantně.